Sådan vedligeholder du din hjemmeside

Af Marie, DEL2 | design@del2.dk

Indhold i denne guide

Derfor skal du vedligeholde din hjemmeside

At have en WordPress-hjemmeside som sit vindue ud mod verden og potentielle kunder, er på mange måder ligesom at have en fysisk butik. Måske har du fra starten hyret nogen til at få butikken indrettet og varerne til at fremstå flot, men alligevel vil der med tiden være behov for løbende opdatering af varerne til de nyeste modeller, pudsning af udstillingsvinduet eller sikring mod indbrud.

Hvis ingen af disse ting falder dig naturligt, og du derfor lader stå til, vil butikken i lang tid se fin ud, kunderne vil blive ved med at bruge den, og hvis du er heldig slipper du for indbrud. Men så pludselig en dag er varerne forældede, vinduet umuligt at se igennem og for at toppe det hele er nogen brudt ind og har smadret inventaret.

Og sådan er det faktisk også med din hjemmeside. Hvis den skal blive ved med at fungere, se godt ud og være beskyttet mod hackerangreb og virus, så skal du vedligeholde den. Punktum.

Er det svært? Nej, ikke hvis du bruger lidt tid på at sætte dig ind i det. Er det teknisk? Ja, det er det. Men ikke mere kompliceret, end dengang du skulle lære at bruge en iPhone. Og det går jo meget godt, ikke?

De tre vigtigste punkter i vedligeholdelsen af en WordPress-side handler om opdatering, backup og sikkerhed. De tre punkter hænger uløseligt sammen, og vil alle blive gennemgået her. Men først får du en forklaring på nogle af de ord, du vil møde i forbindelse med det at eje og vedligeholde en hjemmeside.

WordPress-ord og forklaringer

WordPress. En slags styresystem for hjemmesider, ligesom Windows og MacOS er for computere og iOS og Android for smartphones.

WordPress-kontrolpanel. Der, hvor du arbejder i WordPress. Når du skal logge ind i dit kontrolpanel, skal du skrive din webadresse efterfulgt af /wp-admin: ditdomæne.dk/wp-admin

Tema. Et WordPress-tema kan være en komplet skabelon for hjemmesidens udseende, men kan også nøjes med at sætte nogle rammer, som man så udfylder med sit eget design – for eksempel ved hjælp af en pagebuilder.

Pagebuilder. En pagebuilder er et designværktøj, der giver mulighed for at designe frit ovenpå et tema.

Plugins. Miniprogrammer, der udvider hjemmesidens funktioner, en slags apps for WordPress-hjemmesider.

Indlæg og Sider. Traditionelt er Indlæg det indhold på hjemmesiden, som man løbende lægger op, mens en Side er en mere fast bestanddel af hjemmesiden, som f.eks. Om-siden eller Kontakt-siden.

Blog. En blog er en visning af dine indlæg. De kan f.eks. vises som én lang kronologisk tråd, eller inddeles efter kategorier.
Kategorier og Tags. Bruges til at sortere indlæg i forskellige grupper (kategorier) og undergrupper (tags).

Gutenberg. Det redigeringsværktøj, man bruger til at skrive indhold med i WordPress. Gutenberg kaldes også for en block-editor, fordi den opdeler alt indhold – tekst, billeder, knapper, afsnitsstreger og andre layoutelementer – i blokke.

Elementor. En pagebuilder eller designværktøj, der også håndterer indholdsredigering. Kan bruges alene eller i kombination med Gutenberg.

Hostingudbyder. Et firma, der udlejer serverplads til din hjemmeside i form af et webhotel. De mest kendte herhjemme er One.com og UnoEuro.

Webhotel. En (web)server, som opbevarer ens hjemmesiderfiler mod betaling og “serverer” indholdet for besøgende, når de taster dit domænenavn i en browser.
Backup. En kopi af din hjemmesides filer. Med en backup kan du genskabe din hjemmeside, hvis den skulle blive ødelagt, men siden vil se ud som da backup’en blev lavet, så det er vigtigt at tage jævnlig backup, hvis du ikke vil miste ændringer. De fleste hostingudbydere tager automatisk backup af din hjemmeside, men det er altid en god idé at supplere denne backup med din egen inde fra selve WordPress.

Database og filer. Hjemmesides database indeholder vigtig information om indstillinger og opbygning, samt alt indhold fra sider og indlæg, kommentarer, brugere, kategorier, designtilpasninger m.m. Medier (billeder og video), plugins og temafiler ligger som filer i forskellige mapper. Både filmapper og database ligger i WordPress-hovedmappen. Du kan finde din WordPress-hovedmappe på dit webhotel under filhåndtering eller via FTP.

FTP. File-Transfer-Protocol. En måde at skabe forbindelse til sit webhotels filer uden at skulle ind via hostingudbyderens hjemmeside. Kræver et FTP-program på din computer.

Om opdatering

Når man taler om opdatering i forbindelse med vedligeholdelse af en WordPress-hjemmeside, er der ikke tale om at holde sidens indhold opdateret, men om at sørge for, at den software, der bruges på hjemmesiden, hele tiden er nyeste version.

Din hostingudbyder sørger for opdatering af database- og serversoftware, men du skal selv sørge for at holde selve hjemmesidens software opdateret*. Det drejer sig om:

  1. Opdatering af WordPress
  2. Opdatering af tema
  3. Opdatering af plugins

*Nogle hostingudbydere tilbyder automatiske opdateringer, men vælger du dette, har du ikke mulighed for at “følge med” når opdateringen sker, og hvis noget går galt, er det ikke sikkert du opdager det, før den dag, du tjekker din hjemmeside.

Hvorfor skal softwaren opdateres?

Opdateringer tjener tre formål – det gælder iøvrigt også, når du bliver bedt om at opdatere din telefon eller computer.

  1. Udviklerne har fundet på nye funktioner eller forbedringer til softwaren.
  2. Der er fundet et sikkerhedshul, som kan udnyttes til at bryde ind og lægge virus eller malware i dit system.
  3. For at sikre, at forskellige typer software fortsat kan arbejde sammen. Eksempel: WordPress’s software opdateres, og plugins og temaer opdateres efterfølgende, så de er forenelige med den nye WordPress-software.

Sådan opdaterer du

På DEL2s hjemmeside finder du guides til, hvordan du opdaterer

WordPress

Tema og plugins

Om backup

Backup af din hjemmeside bruges til at genskabe din side, hvis den bliver ødelagt – uanset om det skyldes et hackerangreb, fejl under opdatering eller en tema- og/eller plugin-konflikt.

Du kan tage backup af hjemmesiden på flere måder. De mest almindelige er:

  1. Backup hos din hostingudbyder
    Er som regel en del af din webhotel-pakke, men tjek gerne (inden du får brug for det!) at denne backup sker automatisk. Læs også gerne hostingudbyderens guide (hvis en sådan findes) til, hvordan du evt. genskaber din side via deres backup.
  2. Backup i selve WordPress med et backup-plugin
    Med et backup-plugin i selve WordPress kan du selv indstille, hvornår og hvor ofte du vil tage backup, og hvor du vil opbevare backup-filerne (hent altid en lokal kopi eller send direkte til f.eks. Dropbox for ekstra sikkerhed). Endelig kan du nemt tage backup inden du f.eks. opdaterer WordPress eller plugins.
  3. Backup via FTP
    Hvis du er fortrolig med FTP kan du altid hente en komplet kopi af din hjemmesides filer og database og opbevare den lokalt på din egen computer.

Hvilken backup-metode?

Jeg vil altid anbefale at bruge minimum en kombination af metode 1 og 2, idet det sikrer, at du har flere muligheder for at få genskabt din side, hvis den skulle blive ødelagt:

  1. Direkte via din hostingudbyder (hvis du f.eks. ikke længere kan komme ind i WordPress-kontrolpanelet).
  2. Inde fra WordPress-kontrolpanelet via dit backup-plugin.
  3. Med en lokal backup-fil. Kan for eksempel bruges til at genskabe din side hos en ny hostingudbyder, hvis det skulle blive nødvendigt.

Sådan tager du backup

Du skal selv undersøge, hvordan backup foregår hos din hostingudbyder, mens du kan bruge forskellige plugins til at tage backup inde fra WordPress. Jeg anbefaler plugin’et UpdraftPlus (er du DEL2-kunde er UpdraftPlus allerede installeret på dine hjemmeside, og du kan finde manual til brug her).

Om sikkerhed

Når det drejer sig om små og enkle hjemmesider, handler hacker-angreb oftest om automatiserede robotter, hvis formål det er at bryde ind i WordPress-sider for at sprede malware og/eller virus i dit, dine besøgendes eller din hostingudbyders systemer.

Rigtig meget kan gøres for at forhindre disse angreb, hvis du holder din side opdateret, så der ikke er sikkerhedshuller i softwaren (se ovenfor), samt sørger for, at brugernavne og passwords er svære for robotterne at gætte. Admin-brugernavne bør aldrig blot være “admin”, ligesom passwords bør genereres automatisk og indeholde både tal, bogstaver og tegn.

Kort sagt om sikkerhed: Hold din side opdateret, og brug stærke brugernavne og pass-words. Og tag jævnligt backup, så du altid har noget at falde tilbage på, hvis uheldet skulle være ude!

Ekstra sikkerhedsplugin

Hvis du alligevel gerne vil udstyre din hjemmeside med ekstra beskyttelse i form af firewall og virusscanning, vil jeg anbefale dig at kigge på det plugin, der hedder WordFence. Det fås både i en gratis og en betalt version.