SEO-værktøjer du skal kende

Af Marie, DEL2 | design@del2.dk
Uanset om du lader DEL2 om din SEO, eller selv vil kaste dig ud i det, kan du her få et overblik over nogle af de mest brugte SEO-værktøjer.

Disse SEO-værktøjer er dem, du i første omgang vil møde, når du får en hjemmeside fra DEL2. Der findes naturligvis et væld af andre SEO-værktøjer, men vær opmærksom på, at langt de fleste SEO-plugins, services og værktøjer kræver en Google-konto for, at du kan bruge dem.

Yoast SEO-plugin til WordPress

Når man udvikler hjemmesider i WordPress er SEO-plugin’et Yoast svært at komme uden om. Yoast kan ikke lave din SEO for dig, men det kan hjælpe ved at fortælle dig, om du er på rette vej, og om der er ting, du kan gøre bedre. Yoast er installeret på alle hjemmesider fra DEL2 i en gratis version, der kan klare det grundlæggende, og får du blod på tanden og vil udvikle din SEO endnu mere, kan du købe en Premium-version, der giver adgang til endnu flere funktioner. Yoast har desuden et virkelig godt og meget omfattende kursus- og guidemateriale (på engelsk).

Google Search Console

Eftersom SEO og Google hænger uløseligt sammen, findes der naturligvis også hjælp at hente hos søgemaskinegiganten. Med en konto hos Google Search Console får du for eksempel adgang til et væld af værktøjer og muligheder, der kan hjælpe dig med din SEO og med konstant at overvåge, hvordan din side klarer sig på forskellige parametre. Du får blandt andet besked, hvis Googles robotter opdager fejl, når de crawler din side, eller hvis dit indhold ikke er mobilvenligt nok.

Google Analytics

google analytics

Et andet overvågningsværktøj, som er smart at kende, er Google Analytics, som bruges til at indsamle informationer om hjemmesidens brugere. Oplysninger om, hvor mange besøgende en side har, hvor længe de bliver på siden, hvilken browser de bruger, hvad tid på døgnet de besøger siden, hvor i verden de befinder sig og mange andre detaljer, som man kan bruge til at blive klogere på sine besøgende og finjustere sin SEO.