Sådan tager du backup med UpdraftPlus

Sådan opretter du et automatisk backup-job i UpdraftPlus #

  1. Log ind i WordPress (læs først minimanualen til WordPress, hvis du ikke ved hvordan du logger ind).
  2. Klik på Backup / Gendan under UpdraftPlus i menubjælken foroven. Hvis din hjemmeside ikke er fra DEL2, skal du først installere plugin’et UpdraftPlus.
  3. I det næste vindue klikker du på Indstillinger. Her skal du vælge, hvor ofte du vil tage backup. Hvis du ofte laver ændringer på din hjemmeside, kan du tage daglige backup af både filer og database, men ellers vil jeg anbefale ugentlig backup, da det kan belaste din sides ressourcer at køre backup. Databasen indeholder alle indlæg, sider, kommentarer og WordPress-indstillinger, og du kan evt. indstille til daglig backup af databasen og ugentlig backup af filer.
  4. Du skal nu vælge, hvor du vil opbevare dine backup-filer. Der gemmes som standard på serveren, men du bør altid vælge mindst én anden placering derudover. UpdraftVault er en service, der kan tilkøbes til UpdraftPlus, men ellers kan du vælge mellem en masse forskellige cloud-services som f.eks Dropbox eller GoogleDrive, ligesom du kan få tilsendt backup-filerne på mail. Du kan også vælge at downloade backupfilerne manuelt, når en backup er udført. Vælger du Dropbox eller en anden cloud-service som du allerede har en konto hos, vil du blive bedt om at bekræfte forbindelsen til denne når du trykker Gem nederst på siden.
  5. Lad resten krydserne være som de er, det er programmets anbefalede indstillinger.
  6. Skriv din mail-adresse og kryds af i “Send kun rapport…”, på den måde får du besked, hvis noget går galt med backup-processen.
  7. Klik til sidst på Gem ændringer.

Tag en manuel test-backup #

Du har nu oprettet et automatisk backup-job. Under fanebladet Backup / Restore kan du teste dit job ved at klikke på Backup Nu.

Når backup’en er færdig ligger filerne længere nede i samme skærmbillede og det er herfra, du kan gendanne din side inde fra WordPress, hvis noget skulle gå galt – men igen, sørg altid for også at have backup-filerne liggende uden for din WordPress-server, så du også kan genskabe siden uden at have adgang til WordPress eller hvis du har været nødt til at slette alt og starte forfra med en ny – tom – WordPress installation.

Hvis du har valgt at sende din backup til f.eks. Dropbox, så tjek, at filerne er nået frem. De ligger i mappen Apps på Dropbox.

Du kan også downloade filerne manuelt ved at klikke på de enkelte filmapper midt i vinduet under Backup data.

OBS! Selv om du har valgt at lave automatisk backup, så gør det alligevel til en vane indimellem at tjekke, at du har de nyeste versioner af dine backup-filer liggende dér, hvor du regner med, at de ligger. Den automatiske backup kan nemt forstyrres af netværksnedbrud, strømafbrydelse, afbrudt forbindelse til ekstern harddisk o.s.v. så det er dumt at stole 100 procent på, at du er sikret, blot fordi du bruger automatisk backup.

Sådan genskaber du hjemmesiden i din eksisterende WordPress-installation #

Hvis du oplever problemer på din hjemmeside efter opdateringer eller du af andre grunde har brug for at genskabe siden til en tidligere version, kan du genskabe siden fra dine backupfiler ved at klikke på knappen “Restore” ud for den backup, du gerne vil genskabe fra.

Tjek at alt er kydset af og klik Genskab. UpdraftPlus vil nu genskabe siden ud fra backupfilerne.

Du finder UpdraftPlus’ egen – engelsksprogede – guide til restore her.

Sådan genskaber du hjemmesiden i en ny WordPress-installation #

Hvis du er lukket hele ude af WordPress og er nødt til at starte på en frisk fra en “tom” WordPress-installation, kan du ligeledes genskabe siden med dine backup-filer fra UpdraftPlus.

Det første du skal gøre er at installere WordPress igen (gøres hos din hostingudbyder). Bemærk at dette vil overskrive og slette alt på din hjemmeside, så det er MEGET vigtigt, at du er sikker på, at du har en backup liggende udenfor WordPress og udenfor din hosting.

Når du kommer ind i dit nye WordPress kontrolpanel, skal du som det første installere UpdraftPlus-plugin’et og under Indstillinger og Existing backups trykke på Scan serveren for eksisterende backup-filer.

Eftersom du har slettet alle filer vil den ikke finde nogen, men du får herefter muligheden for at uploade dine egne backup-filer eller scanne en cloudservice (den du valgte under indstillingen af det automatiske backup-job). Vælger du det sidste skal du først godkende forbindelsen under Indstillinger og herefter vende tilbage og scanne efter filerne.

Du kan nu klikke på Genskab/Restore under eksisterende backups. Tjek at alt er kydset af og klik Genskab. UpdraftPlus vil nu genskabe siden ud fra backupfilerne.

Du finder UpdraftPlus’ egen – engelsksprogede – guide her.

Du kan læse meget mere om funktionerne i UpdraftPlus på deres hjemmeside.

Ansvarsfraskrivelse #

Al brug af denne manual sker på eget ansvar, og DEL2 kan ikke gøres ansvarlig, hvis noget går galt under en backup eller restore med UpdraftPlus.