Hvorfor skal man have backup?

Backup er din sikkerhed #

At tage backup af sin hjemmeside er en vigtig del af det at vedligeholde sin side. Hvis det værste sker, og din hjemmeside bliver ødelagt af enten et hackerangreb, en plugin-konflikt eller en brugerfejl, så kan en backup sikre, at du hurtigt kan få din side i luften igen. Det kan sagtens vise sig, at du aldrig får brug for dine backup-filer, men ligesom med andre forsikringer har du allermest brug for dem, når du ikke har dem…

Langt de fleste hostingudbydere – det vil sige der, hvor du køber og betaler for dit webhotel – tager automatisk backup af din hjemmeside, men jeg vil som en ekstra sikkerhedsforanstaltning anbefale dig at bruge et backup-plugin, og sørge for at gemme backupfilerne mindst ét andet sted end på din hjemmesides server. Det sidste for at sikre, at du har nem adgang til dine backup-filer, og for eksempel kan tage dem med dig, hvis du vælger at flytte til et nyt hostingfirma.

Jeg anbefaler altid det backup-plugin, der hedder UpdraftPlus, fordi jeg har flere års problemfri erfaring med at bruge det. Du kan læse mere om UpdraftPlus på deres hjemmeside.

Hvad betyder backup #

I forhold til en WordPress-hjemmeside er det vigtigt, at du har en backup af hele sitet, så du – hvis det værste skulle ske – kan genskabe din hjemmeside fuldstændigt.

En fuld backup af en WordPress-side består som minimum af
  • Database-backup: Backup af din database, hvor brugere, indlæg, sider, produkter, ordrer (hvis du har en webshop) og al anden vigtig information ligger.
  • Fil-backup: Backup af temaer, plugins og uploadede filer (billeder, videoer mv).

Hvis du opdaterer, dvs. laver ændringer på dine hjemmeside, flere gange om ugen vil jeg råde dig til at tage backup af databasen på daglig basis og lave en fuld backup en gang om ugen. Opdaterer du sjældnere kan du nøjes med en ugentlig fuld backup.

Læs her, hvordan du laver backup med UpdraftPlus.

Et andet sted, hvor det også er tilrådeligt at lave backup af din hjemmeside, er hos din hostingudbyder. For kan du pludselig ikke komme ind i WordPress – måske fordi et plugin driller efter opdatering eller en anden fejl i WordPress – og har du ikke lyst til at starte helt forfra med en ny WordPress-installation, kan du genskabe din side fra hostingudbyderens backup. Alle hostingudbydere bør lave automatisk backup, men tjek alligevel for en sikkerheds skyld.

Opbevar backup-filer flere steder #

Der er mange, der forveksler backup med at have en enkelt kopi af sine filer, men ægte backup kræver faktisk, at man har (mindst) to versioner af sin backup-fil liggende (mindst) to forskellige steder – det kan for eksempel være hos en cloudservice som Dropbox, iCloud eller Google Drive eller på en lokal harddisk.

Dette princip gælder også, når du skal lave backup af din WordPress-hjemmeside. Worst case kan du risikere, at din hostingudbyder må lukke for deres servere i dagevis, og så mister du adgangen til dine backup-filer, hvis de kun ligger på deres servere – uanset, om de er lavet med WordPress-plugin eller via hostingudbyderen. Med andre ord: Du har ingen mulighed for at få din side tilbage på nettet, før hostingudbyderens servere er oppe igen.

Løsningen er at sørge for, at alle dine backup-filer OGSÅ ligger i skyen og/eller på en computer, en netværks-harddisk eller en ekstern harddisk, som du selv har adgang til. På den måde kan du skifte hostingudbyder og få din side på nettet igen. Det tekniske kan den nye hostingudbyder hjælpe med, men siden kan ikke genskabes, hvis du ikke har en backup-fil at gøre det ud fra.

Brug af automatisk backup #

De fleste backup-løsninger, hvad enten det er med plugins i WordPress eller hos din hostingudbyder, tilbyder automatisk backup til forskellige cloudservices, hvorfra du også kan downloade filerne til en lokal placering.

Du kan indstille backup til at køre automatisk, men gør det alligevel til en vane indimellem at tjekke, at du har de nyeste versioner af dine filer liggende dér, hvor du regner med, at de ligger. Den automatiske backup kan nemt forstyrres af netværksnedbrud, strømafbrydelse, afbrudt forbindelse til ekstern harddisk o.s.v. så det er dumt at stole 100 procent på, at du er sikret blot fordi du bruger automatisk backup.

Inden du opdaterer plugins, tema eller WordPress, er det altid en god idé at tjekke, hvornår den seneste backup er fra og evt. lave en ny inden du opdaterer. På den måde risikerer du ikke at miste vigtige ændringer lavet siden sidste backup, hvis noget går galt under en opdatering.

Læs her hvordan du opdaterer WordPress.

Særligt for DEL2-kunder #

Hvis du abonnerer på DEL2 Webmaster sørger jeg for backup af din side, men hvis du har valgt selv at vedligeholde siden vil jeg anbefale, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan man sikrer sin hjemmeside med backup.

Hvis du har fået lavet din hjemmeside hos DEL2, har jeg installeret backup-plugin’et, UpdraftPlus, samt oprettet et automatisk backup-job, der sørger for, at der tages automatisk backup af din side. Du skal dog være opmærksom på, at det backup-job, jeg har oprettet, kun gemmer backup-filerne på WordPress-serveren, så du skal selv tilføje f.eks. Dropbox, Google Drive eller en anden cloudservice for ekstra sikkerhed.