Sådan vedligeholder du din hjemmeside

Derfor skal du vedligeholde din hjemmeside #

At have en WordPress-hjemmeside som sit vindue ud mod verden og potentielle kunder, er på mange måder ligesom at have en fysisk butik. Måske har du fra starten hyret nogen til at få butikken indrettet og varerne til at fremstå flot, men alligevel vil der med tiden være behov for løbende opdatering af varerne til de nyeste modeller, pudsning af udstillingsvinduet eller sikring mod indbrud.

Hvis ingen af disse ting falder dig naturligt, og du derfor lader stå til, vil butikken i lang tid se fin ud, kunderne vil blive ved med at bruge den, og hvis du er heldig slipper du for indbrud. Men så pludselig en dag er varerne forældede, vinduet umuligt at se igennem og for at toppe det hele er nogen brudt ind og har smadret inventaret.

Og sådan er det faktisk også med din hjemmeside. Hvis den skal blive ved med at fungere, se godt ud og være beskyttet mod hackerangreb og virus, så skal du vedligeholde den.

De tre vigtigste punkter i vedligeholdelsen af en WordPress-side handler om opdatering, backup og sikkerhed. De tre punkter hænger uløseligt sammen, og vil alle blive gennemgået her.

Om opdateringer #

Når man taler om opdatering i forbindelse med vedligeholdelse af en WordPress-hjemmeside, er der ikke tale om at holde sidens indhold opdateret, men om at sørge for, at den software, der bruges på hjemmesiden, hele tiden er nyeste version.

Din hostingudbyder sørger for opdatering af database- og serversoftware, men du skal selv sørge for at holde selve hjemmesidens software opdateret. Det drejer sig om:

  1. Opdatering af WordPress
  2. Opdatering af tema
  3. Opdatering af plugins

Hvorfor skal softwaren opdateres? #

Opdateringer tjener tre formål – det gælder iøvrigt også, når du bliver bedt om at opdatere din telefon eller computer.

  1. Udviklerne har fundet på nye funktioner eller forbedringer til softwaren.
  2. Der er fundet et sikkerhedshul, som kan udnyttes til at bryde ind og lægge virus eller malware i dit system.
  3. For at sikre, at forskellige typer software fortsat kan arbejde sammen. Eksempel: WordPress’s software opdateres, og plugins og temaer opdateres efterfølgende, så de er forenelige med den nye WordPress-software.

Sådan opdaterer du #

Læs mine guides til, hvordan du opdaterer WordPress og plugins.

Om backup #

Backup af din hjemmeside bruges til at genskabe din side, hvis den bliver ødelagt – uanset om det skyldes et hackerangreb, fejl under opdatering eller en tema- og/eller plugin-konflikt.

Du kan tage backup af hjemmesiden på flere måder.

  1. Backup hos din hostingudbyder: Er som regel en del af din webhotel-pakke, men tjek gerne (inden du får brug for det!) at denne backup sker automatisk. Læs også gerne hostingudbyderens guide (hvis en sådan findes) til, hvordan du evt. genskaber din side via deres backup.
  2. Backup i WordPress med et backup-plugin: Med et backup-plugin i selve WordPress kan du selv indstille, hvornår og hvor ofte du vil tage backup, og hvor du vil opbevare backup-filerne (hent altid en lokal kopi eller send direkte til f.eks. Dropbox for ekstra sikkerhed). Endelig kan du nemt tage backup inden du f.eks. opdaterer WordPress eller plugins.
  3. Backup via FTP: Hvis du er fortrolig med FTP kan du altid hente en komplet kopi af din hjemmesides filer og database og opbevare den lokalt på din egen computer.

Hvilken backup-metode skal jeg bruge? #

Jeg vil altid anbefale at bruge minimum en kombination af metode 1 og 2, idet det sikrer, at du har flere muligheder for at få genskabt din side, hvis den skulle blive ødelagt. Du kan genskabe din side på følgende måder:

  1. Direkte via din hostingudbyder
  2. Inde fra WordPress-kontrolpanelet via dit backup-plugin.
  3. Med en lokal backup-fil. Kan for eksempel bruges til at genskabe din side hos en ny hostingudbyder, hvis det skulle blive nødvendigt.

Sådan tager du backup #

Du skal selv undersøge, hvordan backup foregår hos din hostingudbyder, mens du kan bruge forskellige plugins til at tage backup inde fra WordPress. Jeg anbefaler plugin’et UpdraftPlus. Er du DEL2-kunde er UpdraftPlus allerede installeret på dine hjemmeside.

Læs mere om backup her.

Læs her hvordan du tager backup med UpdraftPlus.

Om sikkerhed #

Når det drejer sig om hjemmesider, handler de fleste hacker-angreb om automatiserede robotter, hvis formål det er at bryde ind i WordPress-sider for at sprede malware og/eller virus i dit, dine besøgendes eller din hostingudbyders systemer.

Rigtig meget kan gøres for at forhindre disse angreb, hvis du holder din side opdateret, så der ikke er sikkerhedshuller i softwaren. En anden vigtig ting er at sørge for, at brugernavne og passwords er svære at gætte. Brug aldrig Admin som brugernavn, og sørg for at bruge passwords, der indeholder – gerne besværlige – kombinationer af tal, bogstaver og tegn.

Kort sagt om sikkerhed: Hold din side opdateret, og brug stærke brugernavne og passwords. Og tag jævnligt backup, så du altid har noget at falde tilbage på, hvis uheldet skulle være ude!

Læs mere om sikkerhed her.

Brug af sikkerhedsplugin #

Hvis du alligevel gerne vil udstyre din hjemmeside med ekstra beskyttelse i form af firewall og virusscanning, findes der flere plugins på markedet som f.eks. WordFence, Sucuri og Astra Security.