Hvad er forskellen på Google Search Console og Google Analytics?

Google Search Console og Google Analytics er to tjenester fra Google, der ofte nævnes når man taler om SEO (Søgemaskineoptimering).

Men hvad bruges de til hver især – og kan man bruge den ene tjeneste uden også at bruge den anden? Det får du svar på her.

Google Search Console (SC) fortæller dig populært sagt, hvordan dit website klarer sig i Googles søgeresultater. SC overvåger din effektivitet i søgeresultaterne, og fortæller dig, om Google synes om dit website eller ej. Det første handler for eksempel om, hvor mange gange dit site bliver vist i søgeresultaterne og om der bliver klikket på dine links, mens det andet kan være om dit site er mobilvenligt og om teksten har den rette størrelse. SC giver dig værktøjer og indsigt i, hvordan du kan forbedre og optimere dit websites synlighed i søgeresultaterne.

Google Analytics (GA) bruges til at overvåge og levere data på den trafik, som kommer ind på dit website – både den fra søgeresultaterne, men også fra andre kanaler som for eksempel sociale medier, annonce kampagner o.s.v.

Helt kort sagt bruges Google Analytics til at måle på effekterne af de tiltag, du arbejder med i Google Search Console.

Skal man bruge begge tjenester?

Nej, de to tjenester er ikke som sådan låst til hinanden, men har du et website, du gerne vil være sikker på bliver vist i Googles søgeresultater, så skal du bruge Google Search Console. Google Analytics kan du derimod sagtens erstatte med et andet analyse-værktøj, som for eksempel det mere overskulelige Plausible Analytics. Det kan du læse mere om her.